Is hoogbegaafdheid
een probleem?
Laten we beginnen met het allerbelangrijkste: hoogbegaafdheid is geen stoornis. Het is geen afwijking. Het is geen probleem dat opgelost moet worden. Hoogbegaafdheid is normaal.
Alleen…. het wijkt af van het gemiddelde, en het wijkt daarvan verder af dan ‘gewoon leuk slim’. Door dit grotere verschil met ‘gemiddeld’ wordt hoogbegaafdheid soms gezien als abnormaal, als problematisch, als zorgwekkend. Maar: het gemiddelde is precies dat wat het woord al zegt: het gemiddelde van alle variaties. Niet alleen de dichtbij-variaties; ook de verder-weg variaties.
Maar..
Een kind krijgt niet het leerstofaanbod dat nodig is. Demotivatie, onderpresteren, somberheid of gedragsproblemen liggen dan op de loer.
Datzelfde geldt voor volwassenen, natuurlijk.
Een kind kan zich onbegrepen voelen, en daardoor raar, gek, vreemd, een misfit. Een kind kan twijfelen aan zijn eigen sociale vermogens, verdrietig worden, acting-out gedrag laten zien of onzichtbaar worden.
De volwassene die vroeger dat kind was, leeft continu met de rem erop. Hij is niet anders gewend, weet niet beter. maar het wringt wel. En als het maar hard genoeg wringt, daar dat een depressie, een burn-out of een prikkelbare darm opleveren – om maar nee dingen te noemen.

Meer lezen?
Wil je meer achtergrondinformatie wilt over hoe hoogbegaafdheid nu eigenlijk vanuit theorie en wetenschap wordt beschouwd?
Wil je weten welke overexcitabilities er zoal zijn (vaak onjuist vertaald als overgevoeligheden, wat een té impliceert, terwijl er niets té aan is, maar gewoon, meer, sterker, intenser?)
Heb je te maken met diagnoses als ADHD, ASS, en vraag je je af wat de link (of juist niet) is met hoogbegaafdheid?
Ben je nieuwsgierig naar wat nu eigenlijk die roemruchte executieve functies zijn, waarover zoveel wordt gesproken?
