Thema-avonden HB-Hoera!?
Sherpa gaat in het voorjaar van 2023 een reeks thema-avonden organiseren rond verschillende hoogbegaafdheid-gerelateerde onderwerpen, waarvan we merken dat er veel vragen over zijn. Die vragen kunnen we natuurlijk met iedereen individueel bespreken, wat we ook doen met ouders van kinderen die bij ons komen. Maar je komt niet altijd als cliënt naar de praktijk, want je hebt met je kind misschien niet zozeer een probleem, maar alleen een interesse, een vraag, een nieuwsgierigheid.
Behalve dat je behoefte hebt aan informatie, kennis, weten, vind je het ook prettig om van anderen te horen waar zij tegenaan lopen, hoe ze omgaan met hun intense, mooie, ingewikkelde kind. Om best practices te horen. En valkuilen, waar anderen al in geduikeld zijn en jij gelukkig nog niet. Of wel, en hoe klauter je daar dan weer uit?
Daarom deze reeks thema-avonden.
Per avond staat één onderwerp centraal. Ik verzorg een inleiding, waarin achtergronden en theorie aan bod komen. Je gaat zelf, met elkaar, aan de slag met het thema van de avond. En natuurlijk is er ruimte voor uitwisseling met andere deelnemers.
Er zijn minimaal 4, maximaal 10 deelnemers, zodat er veel ruimte is voor persoonlijke inbreng. Hoogbegaafdheid is een heel persoonlijk, soms kwetsbaar onderwerp; daar houden we rekening mee.
Thema’s zullen zijn:
Begaafdheidsonderzoek
Er komen regelmatig vragen van ouders, (plusklas)leerkrachten, IB-ers en andere onderwijsprofessionals, van HB-coaches, van orthopedagogen en psychologen over begaafdheidsonderzoek.
Wat test je nou eigenlijk?
Meet zo’n test wel wat je wilt weten?
Hoe interpreteer je de uitslagen?
Wat kan ik ermee, als ouder of in mijn klas/praktijk/dagelijkse omgang met dit kind?
Je krijgt antwoord op deze, en andere, vragen. Met natuurlijk de nadruk op: wat hebben wij eraan, als ouder? Wat heeft mijn kind er aan, zo’n test?
Mindset
Je mindset bepaalt de manier waarop je omgaat met succes en falen. Veel begaafde kinderen (en volwassenen!) vinden het verschrikkelijk om iets niet in één keer te kunnen. Vinden proberen al verschrikkelijk. Vinden dénken aan een uitdaging al verschrikkelijk. Omdat hun lat hoog ligt, soms zó hoog dat ze maar niet eens beginnen want dan is de kans op mislukken enorm. Hoe kan je je kind helpen uit dit patroon te stappen? En stiekem jezelf ook?