Thema-avonden HB-Hoera!? – Weten en Delen

Sherpa heeft in het schooljaar 2019/2020 een reeks thema-avonden in het leven geroepen rond verschillende hoogbegaafdheid-gerelateerde onderwerpen, waarvan we merken dat er veel vragen over zijn. Die vragen kunnen we natuurlijk met iedereen individueel bespreken, maar je komt niet altijd als cliënt naar de praktijk, want je hebt met je kind of leerling niet zozeer een probleem, maar alleen een interesse, een vraag, een nieuwsgierigheid.

Behalve dat je behoefte hebt aan informatie, kennis, weten, vind je het ook prettig om van anderen te horen waar zij tegenaan lopen, hoe ze omgaan met hun intense, mooie, ingewikkelde kind. Om best practices te horen. En valkuilen, waar anderen al in geduikeld zijn en jij gelukkig nog niet. Of wel, en hoe klauter je daar dan weer uit?

Daarom deze reeks; in principe elke 1maandag van de maand.

Per avond staat één onderwerp centraal. We verzorgen een inleiding, waarin achtergronden en theorie aan bod komen. Je gaat zelf, met elkaar, aan de slag met het thema van de avond. En natuurlijk is er ruimte voor uitwisseling met andere deelnemers.

Er zijn minimaal 6, maximaal 15 deelnemers, zodat er veel ruimte is voor persoonlijke inbreng. Hoogbegaafdheid is een heel persoonlijk, soms kwetsbaar onderwerp; daar houden we rekening mee.

3 juni 2019
Wat is hoogbegaafdheid? Moet je het ‘zeker’ weten?

Weet je eigenlijk nog niet heel veel over wat hoogbegaafdheid zoal inhoudt? Heb je het beeld van de nerd-met-brilletje, maar voldoet jouw kind/jouw leerling daar in het geheel niet aan? Of juist helemaal wél?
We verkennen (kort) de modellen en de theorie: kloppen die met wat je ervaart als ouder, als leerkracht? Waar zit bij dit kind de angel (of de uitdaging, dat is maar net hoe je ernaar kijkt)? Is testen zinvol? Moet je eigenlijk bewijs hebben voor je een kind hoogbegaafd kunt noemen?

1 juli 2019
Prikkelgevoeligheid

Hoogbegaafden hebben een intense beleving. Van (bijna) alles. Dat geldt voor schoolse (denk)zaken: ze hebben uitdaging nodig om hun hersens aan te krijgen. Dat geldt voor emoties: boos is heel boos, tegelijk voelen ze hoe jij je voelt. Dat geldt vaak voor zintuigen: last van geluid, geur, of andere ‘overgevoeligheden’. Hoe werkt dit, en hoe ga je ermee om? Thuis, in de klas?

11 november 2019
Opvoeden is (g)een eitje

Een hoogbegaafd kind opvoeden is een uitdaging, vaak meer dan bij een ‘gemiddeld’ kind het geval is. Hoogsensitiviteit, rechtvaardigheidsgevoel, kritische houding – allemaal zaken die maken dat je als ouders soms op je tenen loopt. Of het gewoonweg niet meer weet. Wat speelt er mee, en hoe kan je het toch leuk houden thuis?

2 december 2019
Mindset/onderpresteren VOL

Je mindset bepaalt de manier waarop je omgaat met succes en falen. Veel begaafde kinderen (en volwassenen!) vinden falen verschrikkelijk. Vinden proberen al verschrikkelijk. Vinden dénken aan een uitdaging al verschrikkelijk. Omdat hun lat hoog ligt, soms zó hoog dat ze maar niet eens beginnen want dan is de kans op mislukken enorm. Hoe kan je je kind of leerling in je klas helpen uit dit patroon te stappen?

6 januari 2020
Begaafdheidsonderzoek

Er komen regelmatig vragen van ouders, (plusklas)leerkrachten, IB-ers en andere onderwijsprofessionals, van HB-coaches, van orthopedagogen en psychologen over begaafdheidsonderzoek.
Wat test je nou eigenlijk?
Meet zo’n test wel wat je wilt weten?
Hoe interpreteer je de uitslagen?
Wat kan ik ermee, als ouder of in mijn klas/praktijk/dagelijkse omgang met dit kind?
Je krijgt antwoord op deze, en andere, vragen.

3 februari 2020
Dubbel Bijzonder

Meer informatie volgt.

2 maart 2020
Ontwikkelingsvoorsprong

Meer informatie volgt.

6 april 2020
Asynchrone ontwikkeling

Een hoogbegaafd kind ontwikkelt zich niet volgens het boekje. Welk kind wel, overigens? Maar bij een HBer zijn de verschillen tussen de verschillende ontwikkelingsgebieden vaak groter. Cognitief/op leergebied loopt het kind soms jaren voor. Emotioneel lijkt het juist achter te lopen op leeftijdsgenootjes. Over hoe het met de sociale ontwikkeling is zijn ouders en school het lang niet altijd eens. Hoe zit dat nou, met die asynchrone ontwikkeling? Je hoort er meer over. Van mij, en ongetwijfeld ook van elkaar.

11 mei 2020
HB kinderen en school

‘School is saaaaai!’ ‘De juf doet niet eerlijk!’ En: ‘Uw kind vraagt veel aandacht’. ‘Wat is je kind brutaal’. ‘Zo wil ik er wel 30 in de klas; nee hoor, ik zie geen slim kind’.  Dat zijn zomaar wat uitspraken die regelmatig langs kunnen komen als het gaat over school.  We bespreken waar je kind of je leerling behoefte aan kan hebben op school, waar voor school de moeilijkheden zitten en hoe je daarin gezamenlijk – ouders, school én kind – je weg kunt gaan vinden.

Bestel jouw kwartet

Bestel kwartet

Kwartetspel voor en over hoogsensitieve, gevoelige, overexcitabele kinderen (van 0-100 jaar)